2018 | רגעים של קומדיה במסכה

2018 | רגעים של קומדיה במסכה

צילומיו של ניר שאנני מתוך סדנת אמן בת שלושה ימים בהנחייתה של השחקנית והמורה כריסטינה קולטלי מאיטליה, מאסטרית של  קומדיה דל'ארטה.

בקומדיה דל'ארטה (Commedia dell'arte) אתה מת. תמיד. מת מאהבה, מת מרעב, מת מצחוק. זהו סוג של קומדיה שהיה נפוצה באיטליה בתקופת הרנסנאס במאות ה-16 וה-17. בהצגות, אלתרו שחקנים במסכות את דבריהם, תוך התבססות על עלילה קבועה ועל דמויות סטריאוטיפיות מוכרות.
במרכז הקומדיה עמדו המשרתים ארלקינו ושותפתו קולומבינה הערמומית, פנטלונה העשיר והקמצן, דוטורה המאהב המזדקן והפטפטן, קפיטנו החייל שמעמיד פני אמיץ, בריגלה הנבל, פולצ'ינלה הערמומי, פדרולינו התמים ועוד. כל דמות אופיינה בעזרת שפת גוף ומסכה משל עצמה. הקומדיה דל'ארטה שילבה מוטיבים שונים ומגוונים מתקופות רבות בהיסטוריה, החל ברומא העתיקה וכלה בקרנבל המסכות של ונציה.

מסכות הקומדיה דל'ארטה היו מסיכות חצי-פנים. הן כיסו את עיניהם, את אפם ואת חלק מלחיי השחקנים. אזור הפה נשאר לא מכוסה ואפשר לשחק את הטקסט בהגיה ברורה. בעיצובן, הן הגדירו את הדמויות, אך לא ייצגו מצב רוח כלשהו. השחקנים נדרשו לעצב את גופם, קולם ומשחקם בהתאם למראה המסכה.

הקומדיה דל'ארטה נחלה הצלחה במאות ה-16 וה-17, והשפיעה רבות על התיאטרון ועל מחזאים רבים, ובראשם מולייר. במאה ה-18 החלה לקפוא על שמריה, אולם רבות מהדמויות שבה עדיין משמשות השראה לדמויות במחזות מודרניים ובסרטים.
כיום, לתפיסתם של מאסטרים מובילים בתחום, ז'אנר זה מכיל ומקיים באופן ברור וחד משמעי את כל מרכיבי המפתח שעל השחקן לרכוש -  תהא מחויבותו הדרמטורגית אשר תהא. מרכיבים אלה משפרים את היצירתיות של השחקן בדרך סמנטית מדויקת, הכוללת ידע עמוק ואינטנסיבי של הגוף ככלי ביטוי הניתן לפירוק והרכבה מחדש במיומנויות מדויקות, תוך הטמעה של מושג הקצב ויכולת האילתור האישית והקבוצתית.

המשתתפים בסדנת האמן גילו ביום הראשון את מפת הגוף האישית שלהם וחקרו אותה גם תוך התייחסות לעבודת המשתתפים האחרים. ביום השני, הם תרגלו גילום דמויות ספציפיות מתוך הקומדיה דל'ארטה.היום השלישי והאחרון של הסדנה הוקדש לתרגול מעשי של האלתור, שאפשר להם לגלות כיצד נוצרת ומתרחשת סצנה 'כאן ועכשיו' - מצוותו הראשונה של כל קומיקאי.

כריסטינה קולטלי (איטליה)
שחקנית, סופרת, זמרת ומורה שעבודתה נעה בין פרוזה, לתיאטרון פיזי ומוסיקה. ייסדה את ארגון HERLAKING ומקדישה את עבודה לחינוך הפקה והפצה בינלאומית של מופעים, עם דגש על תיאטרון פיזי ושילובים מודרניים, קלאסיים וניסיוניים של קומדיה דל'ארטה. לימדה קומדיה ושימוש במסכות באיטליה, אירלנד, אנגליה, ספרד, יפן וקופנהגן.

ניר שאנני
צלם עצמאי בוגר מכללת הדסה 2003 .מצלם פסטיבלים, הפקות, כנסים, יח"צ, הצגות, אירועים עסקיים ועוד.



אוצר: אילן סביר | עיצוב התערוכה: גיא אגמי | תודות: דני בללי
 



סדנת האמן התקיימה במרכז תיאטרון בובות | במסגרת יום הקומדיה דל'ארטה הבינלאומי בישראל, מרץ 2018 | באדיבות מכון התרבות האיטלקי בתל אביב | ביוזמת להקת סקפינו

לחץ כאן
2023 | דּוֹמֵם מְדַבֵּר | תיאטרון הבובות של נועה אריאל2023 | בובות בתנועה | צילומיו של ריצ'ארד טורמני2022 | שתיים מירושלים2022 | Que Bella2022 | בֻּבׇּעֵמֶק - בגלריה ארטורה 2021 | אמיליה2019 | בובות על גדות הים2019 | הוצאו מהקשרן2018 | הכל בגלל זבוב2018 | רגעים של קומדיה במסכה2017 | האיש שחלם בובות2016 | כולן היו בובותי 2015 | אגדות, מעשיות וסיפורי ילדים2014 | הופ! תראו מי בא לבקר!2014 | חרצופים ועוד2013 | תעשי את!2012 | להקת העץ2012 | בובה = מוצר2011 | קיבוץ מושך בחוטים2011 | הדחלילאים2011 | ואולי זה גם זמני2010 | אלדין בציון2010 | נשר את נשר2010 | לא עובר עם הגיל2010 | בובות מתיאטרון נאיבי2009 | בובות לעם2009 | נוצר בעץ2009 | הבובות של ה-Q2009 | הצלליות של סבתא שרה2008 | מברלין לבן שמן בתיבת נח2008 | בית המלאכה של ארקטל2008 | הביגבגים2008 | פנים רבות לה2008 | יופי של סמלון2007 | להיות מבוגר זה משעמם2007 | הלחם והבובה2007 | קוקלה - בובה סיבירית2007 | חנוכת המוזאון במשכנו החדש2006 | בובות וציורים לתיאטרון בובות2005 | מסע במסכה2004 | היה היה פעם2003 | בובה סובבת עולם2002 | כשף המכשפה2002 | ראש קטן + בגילופין2001 | חנוכת המוזאון2001 | הבובות של דינה2001 | תערוכה ראשונה

צור עמנו קשר

לצערנו, מרכז תיאטרון בובות נסגר לפעילות בסוף ינואר 2025, לפי הוראת עיריית חולון.

 

שלח/י פנייתך | Submit
x