2005 |  מסע במסכה

2005 | מסע במסכה

מסכה מתערוכת 'נפש המסכה. המוזאון לאמנות תיאטרון הבובות. 2005בתערוכה הוצגו מסכות תיאטרון עשויות עץ או עיסת נייר -  החומרים המסורתיים של מסכות התיאטרון. חלקן עוצבו בשילוב חומרים אחרים. הן משקפות סגנונות ביטוי אמנותי שונים, החל ממסכות ריאליסטיות ועד למופשטות. מסכות המייצגות טכסי פולחן עתיקים, ריקודי מקדשים, תיאטרון ומחול מסורתיים מאפריקה, פפואה ניו-גינאה, הודו, אינדונזיה, סין, יפן, תאילנד, איטליה, קולומביה ומקסיקו. בצמוד לתערוכה: מיצב מסיכות מהקרנבל של באזל. חלק מהמסכות נוצרו ע"י תלמידי בי"ס לאמנות תיאטרון הבובות, בהנחיית איקי גלעד. 

קיימות שתי נקודות מבט על המסכה. עבור בן השבט המשתתף בטקס - המסכה היא חפץ טכסי הכרחי, תוצר של תרבותו המיוחדת. עבור המתבונן המערבי - המסכה היא יצירת אמנות.אבות אבותינו לבשו מסכות תוך אמונה עמוקה שלמסכה יש נפש, נשמה. הלובש מסכה של חיה חזקה וגדולה יצליח להשתלט עליה ולצוד אותה. רופא השבט, השמאן, לבש מסכות של רוחות על מנת להגיע בעזרתן לעולם הרוחות , להשתלט עליהן ולהביא מרפא ומזור לאדם החולה. מסכה שמייצגת דמות מסתירה את פניו ונפשו של הלובש ןמאפשרת לו התנהגות שונה ואפילו כניסה למצב אכסטטי. 
מסכה מתערוכת 'נפש המסכה. המוזאון לאמנות תיאטרון הבובות. 2005האדם המודרני זרק את מסכות העור והעץ הצבועות בצבעים חדים ומקושטות בנוצות, אך הוא ממשיך ללבוש מסכות תפקיד כמעט בלתי נראות: מנהל, מורה,  אישה, אם, תלמיד, טייס. המסכות הללו הן מהות פנימית המשפיעה על ההתנהגות אך הדורשת לעיתים גם עיצוב חיצוני כמו תוספת איפור, חליפה,  משקפיים, כובע, מדים. מכירים את קטע הפנטומימה של מרסל מרסו בו הוא 'מחליף מסכות' כאשר לפתע הוא 'נתקע' עם מסכה אחת על פניו שאותה אינו יכול להסיר?  אחד מסימני ההפרעה הנפשית הוא אי-יכולתו של האדם להחליף את המסכות להן הוא נדרש על מנת לקיים אורח חיים תקין.
המסכה עברה מהטכסים השבטיים אל התיאטרון (שכידוע התפתח מהטכסים הארכאיים). היוונים והרומים השתמשו במסיכות עור גדולות בכל הצגותיהם באמפיתיאטרונים הענקיים. מדיאה ואדיפוס לבשו מסכות. הדמויות הקומיות לבשו מסכות גרוטסקיות, שהתפתחו בזמן הרנסנס למסיכות מיוחדות שמסתירות ומעצבות רק את חלק ההפנים העליון ומשאירות את איזור הפה פנוי להבעה והפקה קולית. 

 


אוצרת: מירי פארי | מעצבת התערוכה והמיצב: דורה אשד | פתיחת התערוכה: מרץ 2005 | במשכן לתרבות ולאמנות ע"ש שטיינברג


 

לחץ כאן
2023 | דּוֹמֵם מְדַבֵּר | תיאטרון הבובות של נועה אריאל2023 | בובות בתנועה | צילומיו של ריצ'ארד טורמני2022 | שתיים מירושלים2022 | Que Bella2022 | בֻּבׇּעֵמֶק - בגלריה ארטורה 2021 | אמיליה2019 | בובות על גדות הים2019 | הוצאו מהקשרן2018 | הכל בגלל זבוב2018 | רגעים של קומדיה במסכה2017 | האיש שחלם בובות2016 | כולן היו בובותי 2015 | אגדות, מעשיות וסיפורי ילדים2014 | הופ! תראו מי בא לבקר!2014 | חרצופים ועוד2013 | תעשי את!2012 | להקת העץ2012 | בובה = מוצר2011 | קיבוץ מושך בחוטים2011 | הדחלילאים2011 | ואולי זה גם זמני2010 | אלדין בציון2010 | נשר את נשר2010 | לא עובר עם הגיל2010 | בובות מתיאטרון נאיבי2009 | בובות לעם2009 | נוצר בעץ2009 | הבובות של ה-Q2009 | הצלליות של סבתא שרה2008 | מברלין לבן שמן בתיבת נח2008 | בית המלאכה של ארקטל2008 | הביגבגים2008 | פנים רבות לה2008 | יופי של סמלון2007 | להיות מבוגר זה משעמם2007 | הלחם והבובה2007 | קוקלה - בובה סיבירית2007 | חנוכת המוזאון במשכנו החדש2006 | בובות וציורים לתיאטרון בובות2005 | מסע במסכה2004 | היה היה פעם2003 | בובה סובבת עולם2002 | כשף המכשפה2002 | ראש קטן + בגילופין2001 | חנוכת המוזאון2001 | הבובות של דינה2001 | תערוכה ראשונה

צור עמנו קשר

לצערנו, מרכז תיאטרון בובות נסגר לפעילות בסוף ינואר 2025, לפי הוראת עיריית חולון.

 

שלח/י פנייתך | Submit
x