2008 | פנים רבות לה

2008 | פנים רבות לה

יהודית גרינשפן והמסכותבתערוכה הוצגו מגוון מסכות ובובות שעיצבה יהודית גרינשפן במהלך השנים.
יהודית היא מעצבת מסכות ואביזרים. ילידת פולין. עברה לתל-אביב בגיל שנתיים וחצי עם משפחתה. חיה כמה שנים בקיבוץ סאסא ושבה לתל-אביב, שם היא מתגוררת ופועלת עד היום. למדה הוראה לגיל הרך בסמינר הקיבוצים אך לא עסקה במקצוע. בשנת 1960 יצרה לראשונה עבודה לבמה במסגרת תיאטרון הקאמרי. מאז המשיכה בלימוד עצמי, ומאוחר יותר למדה עיצוב לבמה ברויאל שייקספיר קומפני בסטרטפורד, אנגליה, הודות למלגת לימודים מטעם קרן תרבות אמריקה-ישראל וכן השתלמה באיטליה אצל דונטו סרטורי, מחשובי יוצרי המסכות בעולם.
גרינשפן עיצבה מסכות, בובות ואביזרים להפקות תיאטרון, מחול וטלוויזיה. עבדה, בין היתר, עם שרה לוי-תנאי, אילנה כהן, דניאלה מיכאלי, רמי באר, דבורה ברטונוב, יורם בוקר, מייקל אלפרדס, חנוך לוין, יוסף ("פפו") מילוא ושייקה אופיר. כן עיצבה את הבובות לתכניות הטלוויזיה החינוכית פרפר נחמד, החתול שמיל ועוד.
ללהקת בת-שבע יצרה מסכות ואביזרים לריקודים רבים, ובהם: הזיות ליסט, חלומות (1978), אנשים שדים (1981), פולצ'ינלה (1982), תפילת כל פה (1983), לאליו (1987). ב-1991 יצרה את התפאורה, התלבושות והמסכות לריקוד אהבת שבע הבובות באנסמבל בת-שבע.
נוסף על עיצוב לבמה משתתפת גרינשפן בתערוכות בארץ ובעולם, מלמדת בסמינר הקיבוצים ומעבירה סדנאות והרצאות לקהל הרחב בנושא מסכות.

מתוך דבריה של אפרת נתן שאצרה את התערוכת המסכות של יהודית גרינשפן עבור "אמנות לעם"
המסכה נוצרה עבור התיאטרון, היא חיה על שחקנים ומהווה חלק אינטגרלי מהמתרחש על הבמה. כאשר צופים במסכה כחפץ דקורטיבי בפני עצמו, עלולים ללכת לאיבוד האספקטים ההכרחיים שבתוכה היא מתפקדת. הצגת מסכות בתערוכה סטאטית חושפת את ערכה הפלסטי ברמת העיצוב והחומרים ודורשת פתרון עיצובי הולם. קיים הצורך לחקור את המסיכה עם עברה התיאטרלי.
לתערוכה נבחרו מסכות שיש עבורן תיעוד צילומי תוך הקפדה על מגוון רחב של חומרים ודרכי עיצוב (נייר, ספוג, לטקס, בדים).
עבודת עושה המסכות דומה במובן מסוים לעבודת הפסל, אולם בניגוד לו יודע אמן המסכות והבובות שהדיוקן שהוא יוצר איננו שלמות בפני עצמה. בזמן עבודתו הוא מתכוון אל השחקן, הרקדן והתפקיד.
יהודית גרינשפן מאופיינת ביכולתה ליצור מסכות ובובות במנעד גדול מאד של אפשרויות, החל ממסכות קלאסיות באיכות גבוהה ובגוון אישי כמו אלו של הקומדיה דל ארטה, ועד למסכות של חיות גדולות, מלאות דמיון, הומור וחום "אנושי". התערוכה פותחת פתח לאמנית יחודית.
 


אוצרת: מירי פארי | עיצוב התערוכה: דורה אשד | פתיחת התערוכה: יולי 2008



האזינו לראיון רדיופוני שקיימה רותי קרן ('כאן') עם יהודית גרינשפן: על הפולחנים, התיאטרון היווני, הקומדיה דל ארטה וגם בתיאטרון המודרני, במחול ובפנטומימה. גרינשפן מספרת על תהליך הכנת המסכה, ההתאמה לפניו של השחקן, והאופן בו המסכה הופכת לישות קיימת במשלב עם התנועה ומבע הגוף של השחקן.

צפו בכתבות וידאו על יהודית, המסכות והבובות
 

        

לחץ כאן
2023 | דּוֹמֵם מְדַבֵּר | תיאטרון הבובות של נועה אריאל2023 | בובות בתנועה | צילומיו של ריצ'ארד טורמני2022 | שתיים מירושלים2022 | Que Bella2022 | בֻּבׇּעֵמֶק - בגלריה ארטורה 2021 | אמיליה2019 | בובות על גדות הים2019 | הוצאו מהקשרן2018 | הכל בגלל זבוב2018 | רגעים של קומדיה במסכה2017 | האיש שחלם בובות2016 | כולן היו בובותי 2015 | אגדות, מעשיות וסיפורי ילדים2014 | הופ! תראו מי בא לבקר!2014 | חרצופים ועוד2013 | תעשי את!2012 | להקת העץ2012 | בובה = מוצר2011 | קיבוץ מושך בחוטים2011 | הדחלילאים2011 | ואולי זה גם זמני2010 | אלדין בציון2010 | נשר את נשר2010 | לא עובר עם הגיל2010 | בובות מתיאטרון נאיבי2009 | בובות לעם2009 | נוצר בעץ2009 | הבובות של ה-Q2009 | הצלליות של סבתא שרה2008 | מברלין לבן שמן בתיבת נח2008 | בית המלאכה של ארקטל2008 | הביגבגים2008 | פנים רבות לה2008 | יופי של סמלון2007 | להיות מבוגר זה משעמם2007 | הלחם והבובה2007 | קוקלה - בובה סיבירית2007 | חנוכת המוזאון במשכנו החדש2006 | בובות וציורים לתיאטרון בובות2005 | מסע במסכה2004 | היה היה פעם2003 | בובה סובבת עולם2002 | כשף המכשפה2002 | ראש קטן + בגילופין2001 | חנוכת המוזאון2001 | הבובות של דינה2001 | תערוכה ראשונה

צור עמנו קשר

לצערנו, מרכז תיאטרון בובות נסגר לפעילות בסוף ינואר 2025, לפי הוראת עיריית חולון.

 

שלח/י פנייתך | Submit
x