בתערוכה הוצגו מגוון מסכות ובובות שעיצבה יהודית גרינשפן במהלך השנים.
יהודית היא מעצבת מסכות ואביזרים. ילידת פולין. עברה לתל-אביב בגיל שנתיים וחצי עם משפחתה. חיה כמה שנים בקיבוץ סאסא ושבה לתל-אביב, שם היא מתגוררת ופועלת עד היום. למדה הוראה לגיל הרך בסמינר הקיבוצים אך לא עסקה במקצוע. בשנת 1960 יצרה לראשונה עבודה לבמה במסגרת תיאטרון הקאמרי. מאז המשיכה בלימוד עצמי, ומאוחר יותר למדה עיצוב לבמה ברויאל שייקספיר קומפני בסטרטפורד, אנגליה, הודות למלגת לימודים מטעם קרן תרבות אמריקה-ישראל וכן השתלמה באיטליה אצל דונטו סרטורי, מחשובי יוצרי המסכות בעולם.
גרינשפן עיצבה מסכות, בובות ואביזרים להפקות תיאטרון, מחול וטלוויזיה. עבדה, בין היתר, עם שרה לוי-תנאי, אילנה כהן, דניאלה מיכאלי, רמי באר, דבורה ברטונוב, יורם בוקר, מייקל אלפרדס, חנוך לוין, יוסף ("פפו") מילוא ושייקה אופיר. כן עיצבה את הבובות לתכניות הטלוויזיה החינוכית פרפר נחמד, החתול שמיל ועוד.
ללהקת בת-שבע יצרה מסכות ואביזרים לריקודים רבים, ובהם: הזיות ליסט, חלומות (1978), אנשים שדים (1981), פולצ'ינלה (1982), תפילת כל פה (1983), לאליו (1987). ב-1991 יצרה את התפאורה, התלבושות והמסכות לריקוד אהבת שבע הבובות באנסמבל בת-שבע.
נוסף על עיצוב לבמה משתתפת גרינשפן בתערוכות בארץ ובעולם, מלמדת בסמינר הקיבוצים ומעבירה סדנאות והרצאות לקהל הרחב בנושא מסכות.
מתוך דבריה של אפרת נתן שאצרה את התערוכת המסכות של יהודית גרינשפן עבור "אמנות לעם"
המסכה נוצרה עבור התיאטרון, היא חיה על שחקנים ומהווה חלק אינטגרלי מהמתרחש על הבמה. כאשר צופים במסכה כחפץ דקורטיבי בפני עצמו, עלולים ללכת לאיבוד האספקטים ההכרחיים שבתוכה היא מתפקדת. הצגת מסכות בתערוכה סטאטית חושפת את ערכה הפלסטי ברמת העיצוב והחומרים ודורשת פתרון עיצובי הולם. קיים הצורך לחקור את המסיכה עם עברה התיאטרלי.
לתערוכה נבחרו מסכות שיש עבורן תיעוד צילומי תוך הקפדה על מגוון רחב של חומרים ודרכי עיצוב (נייר, ספוג, לטקס, בדים).
עבודת עושה המסכות דומה במובן מסוים לעבודת הפסל, אולם בניגוד לו יודע אמן המסכות והבובות שהדיוקן שהוא יוצר איננו שלמות בפני עצמה. בזמן עבודתו הוא מתכוון אל השחקן, הרקדן והתפקיד.
יהודית גרינשפן מאופיינת ביכולתה ליצור מסכות ובובות במנעד גדול מאד של אפשרויות, החל ממסכות קלאסיות באיכות גבוהה ובגוון אישי כמו אלו של הקומדיה דל ארטה, ועד למסכות של חיות גדולות, מלאות דמיון, הומור וחום "אנושי". התערוכה פותחת פתח לאמנית יחודית.
אוצרת: מירי פארי | עיצוב התערוכה: דורה אשד | פתיחת התערוכה: יולי 2008
האזינו לראיון רדיופוני שקיימה רותי קרן ('כאן') עם יהודית גרינשפן: על הפולחנים, התיאטרון היווני, הקומדיה דל ארטה וגם בתיאטרון המודרני, במחול ובפנטומימה. גרינשפן מספרת על תהליך הכנת המסכה, ההתאמה לפניו של השחקן, והאופן בו המסכה הופכת לישות קיימת במשלב עם התנועה ומבע הגוף של השחקן.
צפו בכתבות וידאו על יהודית, המסכות והבובות